Volume 38, Number 16
August 1, 2012

ACCEN

A Journal of News & Developments, Opinion & Analysis

In this Issue

WikiLeaks Disclosures Not
Official Acknowledgement.. 1

Views from
the States......ocoevveveeven. 3
The Federal Courts................ 6

Editor/Publisher:
Harry A. Hammitt
Access Reports is a biweekly

newsletter published 24 times a year.

Subscription price is $400 per year.
Copyright by Access Reports, Inc
1624 Dogwood Lane

Lynchburg, VA 24503

434.384.5334

FAX 434.384.8272

email: hhammitt@accessreports.com
website: www.accessreports.com

No portion of this publication may be
reproduced without permission.
ISSN 0364-7625.

REPORTS

FREEDOM OF INFORMATION

Washington Focus: Peter Swire, former chief counselor for
privacy at OMB during the Clinton administration, told the
Senate Subcommittee on Oversight of Government
Management, the Federal Workforce, and the District of
Columbia, that Congress should legislatively overturn the
Supreme Court’s recent decision in FAA v. Cooper, in which
the Court found the Privacy Act did not permit recovery for
emotional distress. Telling the subcommittee that the Court’s
interpretation of the Privacy Act was “more narrow than
intended,” he added that “I think emotional harms that are
proven to a judge are real harms here, and we should put that
back in the law.” Chris Calabrese, legislative counsel for the
ACLU, agreed. He told the subcommittee that “this decision is
particularly harmful because the damage from privacy
disclosures is often embarrassment, anxiety and emotional
distress, precisely what the Court forecloses.”

WikiLeaks Disclosures
Not Official Acknowledgement

In a decision that was certainly expected based on the case
law and the significant degree of deference courts afford
agencies on matters of national security, Judge Colleen Kollar-
Kotelly has ruled that the State Department can continue to
withhold 23 cables under Exemption 1 (national security) even
though they were admittedly made public by WikiLeaks.
Although government classification policy should not be
dictated by unauthorized disclosures, the widespread
availability of the WikiLeaks documents, including publication
of a large amount of the cables’ contents in the New York Times
and several other respected European publications, has severely
undercut the government’s credibility concerning the sanctity
of the documents and leaves information policy in an Alice
Through the Looking Glass world where the government gets
to pretend that these documents have never been disseminated
and remain under classification lock and key.

In the first opinion concerning the effect of the WikiLeaks
disclosures on the FOIA status of the underlying documents,
the ACLU’s only challenge concerning the cables was that the


mailto:hhammitt@accessreports.com
http://www.accessreports.com

ACCESS

REPORTS

WikiLeaks disclosures had irrevocably placed them in the public domain.

Kollar-Kotelly first addressed whether the State Department had met its burden of showing that the
cables remained classified. She explained that “in this case, the State Department relies upon Executive Order
13526 which prescribes a uniform system for classifying and safeguarding national security information. To
show that it has properly withheld information on this basis, the State Department must demonstrate that the
information was classified pursuant to proper procedures and that the withheld information falls within the
substantive scope of E.O. 13526.” She then observed that “the ACLU simply offers no rejoinder to the State
Department’s affirmative showing that all the information at issue (1) was classified by an original
classification authority, (2) is owned, produced, or controlled by the United States and (3) falls within one or
more of the eight relevant [withholding] categories [in the Executive Order]. . .In the absence of a response, the
Court treats as conceded the State Department’s argument that it has satisfied the first three requirements under
E.O. 13526. But even absent such a concession, the record is clear that all three have been met.”

Kollar-Kotelly indicated that the only dispute centered on whether the agency had sufficiently shown
that disclosure could harm national security or foreign relations. But she readily admitted that she was subject
to some rather specific constraints in reviewing such a claim. “In this context,” she noted, “the district court
‘must accord substantial weight to an agency’s affidavit concerning the details of the classified status of the
disputed record,” keeping in mind ‘that any affidavit or agency statement will always be speculative to some
extent, in the sense that it describes potential future harm.’. .In the end, the ‘agency’s justification. . .is
sufficient if it appears “logical” or “plausible.””

The State Department had withheld several cables on the basis that they contained information
concerning military plans or intelligence activities. Kollar-Kotelly noted that “the State Department’s original
classification authority explains that the disclosure of this information has the potential to, among other things,
inhibit the United States’ ability to successfully carry out military operations and enable foreign government or
persons hostile to the United States’ interests to develop countermeasures to the United States’ intelligence
activities, sources, or methods. It is both plausible and logical that the official disclosure of this kind of
information “reasonably could be expected to result in damage to the national security.” The Court therefore
defers to the considered judgment of the Executive.”

The agency had withheld other cables because they contained foreign government information or
information about the foreign relations or activities of the United States. Here, Kollar-Kotelly observed that
“the State Department’s original classification authority explains that the disclosure of this information has the
potential to, among other things, degrade the confidence in the United States’ ability to maintain the
confidentiality of information; inhibit the United States’ ability to access sources of information essential to the
conduct of foreign affairs; and damage the United States’ relationship with foreign governments, agencies and
officials. It is both plausible and logical that the official disclosure of this kind of information ‘reasonably
could be expected to result in damage to the national security.” The Court again defers to the considered
judgment of the Executive.”

She then turned to a consideration of whether the cables had entered the public domain. She noted that
“when the specific information sought by a plaintiff is already in the public domain by an official disclosure,
an agency cannot be heard to complain about further disclosure. Critically, public disclosure alone is
insufficient; the information in the public domain must also be ‘officially acknowledged.”” The ACLU
asserted that the cables had entered the public domain through the WikiLeaks disclosures and that the State
Department had acknowledged their authenticity. But Kollar-Kotelly pointed out that “the ACLU couches this
basic contention in a variety of forms, but this much is clear: the ACLU has not met the exacting standard
demanded by settled precedent. No matter how extensive, the WikiLeaks disclosure is no substitute for an



ACC% August 1,2012 Page 3

REPORTS

official acknowledgement and the ACLU has not shown that the Executive has officially acknowledged that
the specific information at issue was a part of the WikiLeaks disclosure. Although the ACLU points to various
public statements made by Executive officials regarding the WikiLeaks disclosure, it has failed to tether those
generalized and sweeping comments to the specific information at issue in this case—the twenty-three
embassy cables identified in its request. Nor did the State Department acknowledge the ‘authenticity’ of the
WikiLeaks disclosure in this litigation by failing to issue a Glomar response. Because the ACLU’s request
made no mention of the WikiLeaks disclosure and instead identified each cable by date, subject, originating
embassy, and unique message reference number, the State Department made no admission by producing
responsive documents.” She concluded that “in the end, there is no evidence that the Executive has ever
officially acknowledged that the specific information at issue in this case was part of the WikiLeaks disclosure
(or any other public disclosure).”

Kollar-Kotelly also declined the ACLU’s invitation to conduct an in camera review of the cables. Instead,
she noted that “because the State Department’s declarations are sufficiently detailed and the Court is satisfied
that no factual dispute remains, the Court declines to exercise its discretion to review the embassy cables in
camera.” (American Civil Liberties Union v. Department of State, Civil Action No. 11-01072 (CKK), U.S.
District Court for the District of Columbia, July 23)

Views from the States...

The following is a summary of recent developments in state open government litigation and information
policy.

Colorado

A court of appeals has ruled that emails exchanged between members of the Public Utilities
Commission pertaining to proposed legislation for the Clean Air—Clean Jobs Act did not constitute a meeting
under the Open Meetings Law. The email exchanges preceded passage of the law and pertained to suggested
language in an earlier version of the bill that was circulated by a member of the Governor’s staff to the chair of
the PUC. The emails discussed the bill in regard to various topics, including the PUC’s ratemaking
obligations. Intermountain Rural Electric Association sued the Commission, claiming the email exchanges
constituted an improper meeting. The trial court found the exchanges were gatherings under the Open
Meetings Law, but that they were not held to discuss public business. The appeals court agreed and noted that
“a commission does not engage in policy-making by providing input on proposed legislation because passing
legislation falls exclusively under the policy-making functions of the General Assembly and the Governor.
The PUC is not empowered to pass legislation. While the proposed legislation clearly had a potential effect on
the PUC’s future regulatory actions generally, forming an opinion about the legislation had no demonstrable
connection to any pending regulatory action of the PUC here. Nor does the record indicate any pending action
connected to the e-mails with regard to a rule, regulation, ordinance, or other formal action within the policy-
making powers of the PUC.” (Intermountain Rural Electric Association v. Colorado Public Utilities
Commission, No. 11CA1398, Colorado Court of Appeals, July 19)

Florida

A court of appeals has ruled that the name of a student who filed a complaint about an instructor’s
classroom performance is not protected by the Family Educational Rights and Privacy Act because it does not
pertain to the student but is instead about the teacher. Darnell Rhea, an adjunct instructor at Santa Fe College,



Page 4 August 1, 2012 ACC%

REPORTS

was given a copy of the email complaint, but was not allowed to know the identity of the student. He alleged
that, as a result of the incident, the college did not rehire him. The trial court ruled in favor of the college and
Rhea appealed. The appellate court reversed the FERPA ruling, noting that “we conclude that the e-mail
before us is not an ‘education record’ because it does not contain information directly related to a student. The
e-mail focuses on instructor Rhea’s alleged teaching methods and inappropriate conduct and statements in the
classroom, and only incidentally relates to the student author or to any other students in the classroom.” The
court added that “the fundamental character of the e-mail relates directly to the instructor; the fact that it was
authored by a student does not convert it into an ‘education record.” FERPA was not intended to protect from
disclosure such records primarily questioning an instructor’s teaching methods or criticizing the teacher’s
classroom demeanor and comments.” (Darnell Rhea v. District Board of Trustees of Santa Fe College, No.
1D11-3049, Florida District Court of Appeal, First District, July 19)

lowa

The supreme court has ruled that disciplinary records for two employees of the Atlantic Community
School District who conducted a strip search of five female students while looking for $100 reported missing
by another student are exempt from disclosure because they fall within the statutory category of personal
records. The court noted that it had previously ruled that “performance evaluations contained in an
employee’s confidential personnel file were exempt from disclosure under the Act without performing a
balancing test,” because “performance evaluations [are] ‘in-house, job performance documents exempt from
disclosure.”” Applying that ruling, the majority observed that “disciplinary records and information regarding
discipline are nothing more than in-house job performance records or information.” The court added that “to
suggest that a balancing test should be applied in this case undermines the categorical determination of the
legislature and rewrites the statute. It also creates a logical problem. Can it be that discipline in employee A’s
personnel file may be treated differently than the exact same discipline in employee B’s file, based on the
degree of public interest? Can it be that identical discipline for the son or daughter of a public official, which
might create something of a media frenzy if released, is entitled to less protection under the statute than a child
with a less public family background?” The dissent criticized the majority’s decision to abandon the balancing
test for most personal information. The dissent pointed out that “after thirty-two years of consistent law to the
contrary, the majority concludes the term ‘personal information’ is actually clear, precise, and specific, which
enables courts to decide what information in a confidential personnel file is exempt as ‘personnel information’
by doing nothing more than looking at the information and deciding it is ‘personal.”” The dissent noted that
“whole some conclusions may be easier to reach than others, the balancing test is still applied to the thought
process, even if subtly, because the balancing test is the only principled way to distinguish between personal
information and public information.” (American Civil Liberties Union Foundation of lowa, Inc. v. Records
Custodian, Atlantic Community School District, No. 11-0095, Towa Supreme Court, July 27)

The supreme court has ruled that a group of filmmakers who submitted applications to the lowa
Department of Economic Development to qualify for tax credits if they made a movie in lowa failed to show
that disclosure of their films’ final budgets would cause them substantial competitive harm. In the fall of
2009, certain irregularities in the state-funded program came to light and several media requests were made for
the budget information. When IDED decided to disclose the budget information, several filmmakers filed suit,
arguing the budgets were confidential and that disclosure could cause them competitive harm. Several
filmmakers testified that disclosure of the amount of tax credits would allow competitors to draw conclusions
about the size of their budgets as well as the salaries paid to recognized actors who might take salary cuts to
appear in an independent film. The supreme court noted that the confidential business information exemption
had been amended by the legislature to require that a submitter show that the information had an independent
economic value. The court pointed out that “the Producers’ evidence of independent economic value was
more theoretical than real.” The court added that “a confidentiality commitment is not enough to establish



ACC% August 1,2012 Page 5

REPORTS

independent economic value.” The court observed that “the Producers failed to carry their burden of showing
that the information in the [budget summaries] ‘derives independent economic value. . .from not being
generally known to, and not being readily ascertainable by proper means by a person able to obtain economic
value from its disclosure or use.”” (lowa Film Production Services v. lowa Department of Economic
Development, No. 10-1719, Iowa Supreme Court July 27)

Kentucky

The Attorney General has ruled that the Oldham County Public School District improperly withheld
public comments submitted to the district following a superintendent candidate public forum. The school
district withheld the comments claiming that submitters were not given notice that their comments could be
made public and characterized the comments as exempt “correspondence with private individuals other than
correspondence intended to give notice of a final action of a public agency.” The AG noted that “regardless of
whether the comments are characterized as ‘correspondence’ or ‘submissions,’ they do not enjoy protection
under the [correspondence exemptions] because. . .they were submitted with the goal of advocating or
recommending the board take a particular course of action, here the selection of the superintendent candidate
for whom they expressed support. Notwithstanding the fact that other factors drove the board’s ultimate
selection, the comments were submitted to the board with the expectation that the board would rely on them.”
(Order 12-ORD-134, Office of the Attorney General Commonwealth of Kentucky, July 27)

New Jersey

The supreme court has ruled that although a meeting of the Board of Governors of Rutgers University
violated both notice and closed meeting provisions of the Open Public Meeting Act, Frances McGovern, a
Rutgers alumnus who routinely attended such public meetings, does not have a remedy. McGovern had
complained that the Board’s notice was too vague in describing what actually happened at the meeting, that
the Board’s policy of immediately going into closed session for an extended period of time discouraged public
attendance, and that the Board’s claim that the meeting was covered by attorney-client privilege was improper.
While the trial court had ruled in favor of the Board, the appellate court reversed, siding with McGovern in
finding that the Board had failed to provide as complete a description of the actual meeting agenda as possible.
The supreme court found the appeals court had mixed up the requirements for notice of a meeting, which was
published to announce the meeting, with the requirements for notification of what topics would be discussed in
a closed session, a determination that was made at the actual meeting. The court pointed out that “public
bodies are often confronted with fluid, ongoing situations, and it is often difficult, if not impossible, to
determine at a later juncture whether the public body provided ‘as much knowledge as possible’ of the
intended scope of discussions at a closed session.” The court added that the statute ‘requires a public body to
include in its notice of an upcoming meeting the agenda of that meeting ‘to the extent known.” We decline to
impose a greater burden on public bodies than what the Legislature has required.” However, applying that
requirement to the Board’s notice, the court pointed out that “by the time this notice was prepared and
published, more was known about the extent of the proposed agenda than what was conveyed by the generic
references to ‘contract negotiation and attorney-client privilege.’ . . .The Board had an obligation to include as
part of the notice of the meeting the agenda of that meeting to the extent it was known.” Reviewing the record
of the closed meeting, the court found the attorney-client privilege did not apply. The court observed that “we
reject the argument of defendant that so long as topics discussed in this closed session ‘indirectly relate’ to
subjects that are properly the subject of a closed meeting, there is no violation of OPMA.” As to the Board’s
habit of immediately going into closed session, the court noted that “a public body must be afforded discretion
in determining the most advantageous and efficacious manner of proceeding through its agenda items. Absent
proof of bad motive, courts should be loathe to intervene in such highly individualized decisions and to impose



Page 6 August 1, 2012 ACC%

REPORTS

rigid mandates that could prove unworkable.” (Francis J. McGovern v. Rutgers, the State University of New
Jersey, July 25)

Pennsylvania

A court of appeals has ruled that appointment calendars and similar documents used for creating daily
schedules for the Mayor of Philadelphia and City Council members are exempt under the working papers
exception. A reporter for the Philadelphia Inquirer requested the records and the city withheld them. The
reporter then appealed to the Office of Open Records, which found the City had failed to support its argument.
The City then appealed to the trial court, which agreed with the City that Bureau of National Affairs v. Dept of
Justice, a 1984 D.C. Circuit decision under the federal FOIA distinguishing between appointment calendars
that were used solely by an individual and those disseminated to others in the agency, applied to the City
officials’ calendars. At the appellate level, the court noted that under the working papers exception “a public
official is not the only person required to prepare or see the calendar because the exception specifically
includes within the definition of working papers’ papers prepared by or for the public official.”” The court
pointed out that the exception “covers those documents necessary for that official that are ‘personal’ to that
official in carrying out his public responsibilities.” Finding that Bureau of National Affairs was on point, the
court observed that “after reviewing the affidavits, we agree with the trial court that the requested documents
are appointment calendars because they were created solely for the convenience of the Mayor’s and City
Council Members’ personal use in scheduling daily activities and were not circulated outside of the official’s
office.” (City of Philadelphia v. Philadelphia Inquirer, No. 944 C.D. 2011, Pennsylvania Commonwealth
Court, July 25)

The Federal Courts...

In a per curiam decision, the D.C. Circuit has attempted to unravel unnecessary complexities
remaining in two FOIA cases brought by UtahAmerican Energy against the Department of Labor for records
pertaining to the investigation of a fatal mine collapse at the company’s Crandall Canyon Mine. The accident
was investigated by both the Mine Safety Health Administration, a component of the Labor Department, and
an independent review team set up by the Labor Department. In the process of trying to get all the records,
UtahAmerican first filed suit against MSHA, and, later, filed a second suit against the Labor Department. The
judge hearing the suit against the Labor Department found that neither Exemption 5 (privileges) nor
Exemption 7(A) (interference with ongoing investigation or proceeding) protected the IRT transcripts, but
at the same time accepted the agency’s Exemption 7(C) (invasion of privacy concerning law enforcement
records) claim covering the transcripts. The judge also initially concluded that issues concerning the
disclosure of the MSHA transcripts should be decided by the other judge hearing UtahAmerican’s suit against
MSHA. However, seven months later, the judge changed his mind and ruled that the agency must disclose the
MSHA transcripts because it had failed to justify that they were protected by an exemption. Labor appealed.
By the time the case got to the D.C. Circuit, the investigation had been concluded by a plea agreement and
Labor indicated it was longer claiming Exemption 7(A). The D.C. Circuit first noted that “we need not decide
whether Exemption 5 extends to the transcripts of the 12 remaining witnesses. As the Labor Department
points out, it appears that the district court granted summary judgment in its favor as to another exemption for
records compiled for law enforcement purposes, FOIA Exemption 7(C), a ruling that UtahAmerican has not
appealed. The court pointed out that the transcripts seemed to be caught between the district court’s ruling
that Exemption 5 did not apply and its ruling in the same opinion that Exemption 7(C) did apply. The D.C.
Circuit observed that “it is unclear whether the court intended to order the Department to disclose them.
UtahAmerican maintains that the court did so intend. But if that were what the court intended, it would appear



ACC% August 1,2012 Page 7

REPORTS

the court acted without warrant: the government, after all, ‘need prevail on only one exemption.”” The
appellate court sent that portion of the case back to the district court for clarification. The D.C. Circuit then
found that “the [district] court abused [its] discretion when it ordered the government to release the MSHA
transcripts.” The court explained that when two cases between the same parties on the same cause of action
are commenced in two different federal courts, the one which is commenced first is allowed to proceed to its
conclusion first. The court pointed out that “the rationale for allowing the first court to proceed to its
disposition is fully applicable here: we should not expend judicial resources—and potentially produce
contradictory decisions—by allowing the same FOIA plaintiff multiple bites at the apple.” The court added
that such a problem was “particularly acute in FOIA cases, where multiple components of the same agency
may withhold the same documents on the same grounds, thus potentially generating multiple lawsuits and
appeals raising the same issues. We see no reason to permit FOIA litigation to proceed down that path. Nor
do we see any reason to permit one court to preempt another in the same district from resolving an issue that
was first raised in the other’s courtroom.” (UtahAmerican Energy, Inc. v. Department of Labor, No. 10-5434,
U.S. Court of Appeals for the District of Columbia, July 24)

Judge Amy Berman Jackson has ruled that the Justice Department properly applied Exemption 5
(privileges) and Exemption 7(E) (investigative methods and techniques) to withhold information from
academic Christopher Soghoian, who had requested records related to certain electronic surveillance practices
of federal law enforcement agencies. Soghoian indicated he was particularly looking for records from the
Office of Enforcement Operations and the Computer Crime and Intellectual Property Section. The Criminal
Division located 186 pages and EOUSA found 418 pages. Criminal discovered a 299-page manual was
available on the Internet and disclosed the slightly redacted publicly available version, but decided to withhold
all the rest of the records. Soghoian appealed to OIP, but filed suit after it missed the statutory deadline for
responding. Soghoian argued the agency had withheld too much information under Exemptions 5 and 7(E)
and had failed to segregate non-exempt information. He asserted that the attorney work-product privilege did
not apply to some records because there was no pending litigation. However, Jackson noted that “here, the
legal strategies and issues addressed in the withheld documents are protected because they relate to
foreseeable litigation arising out of the government’s criminal investigations. . .The Court finds these
documents are covered by the attorney work product privilege because they present the legal strategies of the
DOJ attorneys who will be required to litigate on behalf of the government.” Jackson had reviewed the
documents in camera and she agreed with the agency that other documents were protected by the deliberative
process privilege. She indicated that some documents contained “draft material for an OEO manual and
analysis and commentary by DOJ attorneys. The [documents are] deliberative because attorneys are
considering and debating language that will ultimately be embodied in a policy manual. . .These documents
are pre-decisional because they were drafts that had not yet been adopted as agency policy at the time they
were written.” She also affirmed the agency’s application of 7(E). She pointed out that “knowing what
information is collected, how it is collected, and more importantly, when it is not collected, is information that
law enforcement might reasonably expect to lead would-be offenders to evade detection.” Agreeing that the
agency had conducted an adequate segregability analysis, she pointed out that the D.C. Circuit had ruled in
Judicial Watch v. Dept of Justice, 432 F.3d 366 (D.C. Cir. 2005), that the segregability requirement did not
apply to records protected by the attorney work-product privilege. (Christopher Soghoian v. United States
Department of Justice, Civil Action No. 11-1080 (ABJ), U.S. District Court for the District of Columbia, July
31)

Judge Gladys Kessler has ruled that the Department of Homeland Security properly invoked
Exemption 5 (deliberative process privilege) to withhold most of 20 documents related to a request from



Page 8 August 1, 2012 ACC%

REPORTS

Judicial Watch for records pertaining to suspending deportation proceedings. After a search by both
Homeland Security and Immigration and Customs Enforcement, the agency found 4,235 responsive records.
Those were winnowed down to the final 20 and Judicial Watch challenged the agency’s application of
Exemption 5. Judicial Watch claimed some of the documents were not privileged because they dealt with
public relations rather than policy issues. But Kessler noted that “in this District, however, courts have
routinely found that drafts and discussions relating to how to respond to press inquiries are covered by the
deliberative process privilege.” She indicated that “the fear of public scrutiny may affect an agency’s
consideration of whether to provide a statement to a television news program just as it may affect
consideration of the underlying substantive policy.” She added that “the documents at issue here, including
drafts and communications relating to press inquiries, are predecisional to the agency’s determination of how
to present its policy in the press.” Judicial Watch contended two other documents were largely factual lists.
But Kessler pointed out that they were lists of draft questions and observed that “Judicial Watch simply
ignores applicable case law in this District that draft questions prepared for a presentation are protected by the
deliberative process privilege.” (Judicial Watch, Inc. v. U.S. Department of Homeland Security, Civil Action
No. 11-606 (GK), U.S. District Court for the District of Columbia, July 30)

Judge Reggie Walton has ruled that Judicial Watch is both eligible and entitled to attorney’s fees for
its suit against the Justice Department for records pertaining to the agency’s investigation of charges of voter
intimidation by the New Black Panther Party, but because of the organization’s relative lack of success on the
merits, has reduced its requested amount by more than 90 percent. In response to Judicial Watch’s original
request, DOJ indicated it would withhold the records under Exemption 5 (privileges). However, the Civil
Rights Division disclosed some records in response to Judicial Watch’s administrative appeal. After Judicial
Watch filed suit, the agency disclosed a few more records. Walton ruled in favor of the agency’s Exemption 5
claims, but also found the agency had failed to provide an adequate description of the records and ordered it to
further address the issue of segregability. As a result, the agency released redacted records previously
withheld in full. Judicial Watch then filed a motion for attorney’s fees. DOJ argued Judicial Watch was not
eligible for fees because its claim was “clearly insubstantial” because only a handful of documents had been
disclosed. But Walton noted that “for purposes of determining fee eligibility, the DOJ’s ‘discretionary’
disclosure of documents that it had previously withheld as exempt plainly constitutes ‘a voluntary or unilateral
change in position by the agency’ caused by this litigation. It follows, then, that Judicial Watch is a
substantially prevailing party eligible for attorneys’ fees and costs.” Although DOJ argued the later
disclosures did not constitute a public interest benefit, Walton pointed out that “the documents reveal that
political appointees within DOJ were conferring about the status and resolution of the New Black Panther
Party case in the days preceding the DOJ’s dismissal of claims in that case, which would appear to contradict
Assistant Attorney General Perez’s testimony that political leadership was not involved in that decision.
Surely the public has an interest in documents that cast doubt on the accuracy of government officials’
representations regarding the possible politicization of agency decisionmaking.” DOJ argued that much of the
information disclosed was already in the public domain. But Walton pointed out that “the Court is perplexed
as to why the DOJ believes that its withholding of these documents was legally correct. If anything, the fact
that the information was already in the public domain indicates that the DOJ was legally required to disclose
the documents. . .The DOJ therefore has not discharged its burden of showing that its withholding of
documents that were already in the public domain was legally correct or even had a reasonable basis in law.”
Judicial Watch had asked for more than $20,000 for litigating the case. But Walton agreed with the agency
that Judicial Watch had only prevailed on a small number of issues and reduced its request to $1,040, or 5.3
percent of the requested amount. (Judicial Watch, Inc. v. United States Department of Justice, Civil Action
No. 10-851 (RBW), U.S. District Court for the District of Columbia, July 23)



ACC% August 1,2012 Page 9

REPORTS

Judge Richard Leon has ruled that the Office of Science and Technology Policy properly invoked
Exemption 4 (confidential business information) and Exemption 5 (deliberative process privilege) to
withhold records pertaining to the Agricultural Biotech Working Group and the cultivation of genetically
engineered crops on national wildlife refuges. In responding to two requests from Public Employees for
Environmental Responsibility, the agency disclosed about 100 pages with redactions. PEER argued that
records sent to the agency by the trade association BIO concerning its internal advocacy strategy were not
protected by Exemption 4 because BIO had not shown the information was generated by its for-profit
members. Leon noted, however, that “whether BIO’s for-profit members generated the information is
irrelevant. The issue is whether BIO or its for-profit members have a commercial interest in the information.
There is no doubt that both BIO and its members have a commercial interest in BIO’s advocacy strategy,
which is at the core of BIO’s competitive value to itself and its members.” Because the information had been
submitted voluntarily, Leon pointed out that BIO need only show that it was the kind of information that was
not customarily made public by the submitter. PEER questioned whether BIO had made the necessary
showing, but Leon observed that “BIO’s representation that the information concerns a ‘recommendation for
BIO’s internal strategy’ is sufficient to conclude that the information is confidential.” PEER challenged the
Exemption 5 withholding by arguing that the some of the material appeared to be factual. But Leon indicated
that “information about the deliberative process that reveals what the agency is considering should still be
exempt from disclosure, even if it could be characterized as ‘facts.”” PEER also argued that, since the
Working Group had no authority over the other agencies with which it was meeting, its discussions could
hardly be considered deliberative. But Leon pointed out that “non-decision-makers can take part in the
decision-making process either by providing recommendations or by debating at a lower level about what
course of action to recommend.” (Public Employees for Environmental Responsibility v. Office of Science and
Technology Policy, Civil Action No. 11-1583 (RJL), U.S. District Court for the District of Columbia, July 30)

Judge Ellen Segal Huvelle has ruled that Steven Jean-Pierre failed to exhaust his administrative
remedies when he requested records concerning his transfer to another cell at Schuykill Federal Camp. His
request asked for information concerning who ordered the transfer, the reason for the transfer, and the date on
which a federal agent was instructed to visit him. He sent the request to EOUSA, which transferred it to the
Bureau of Prisons. When he had not heard from BOP within 30 days, he appealed to OIP, which affirmed
EOUSA’s decision to transfer his request. BOP denied his request four months later on the grounds that it did
not constitute a valid FOIA request. Huvelle first rejected BOP’s claim that it was not a proper defendant and
that Jean-Pierre was required to bring suit against the Justice Department. She observed that “although a small
number of decisions hold that only the DOJ, and not its subcomponents, may be sued under FOIA, the weight
of authority is that subcomponents of federal executive departments may, at least in some cases, be properly
named as FOIA defendants.” However, Huvelle agreed with the agency that Jean-Pierre had failed to exhaust
his administrative remedies. Jean-Pierre had failed both to provide his date and place of birth and to submit
either a notarized or penalty of perjury statement. Huvelle pointed out that “even small failures to comply
with FOIA regulations can mean the attempted request is improper.” She also found he had not reasonably
described the records he sought. She indicated that “a request for an explanation is not covered by the FOIA
because it does not reasonably describe an actual record.” Huvelle also rejected Jean-Pierre’s claim that he
had already appealed to OIP, noting instead that even though he was told his first appeal was premature and
that he could appeal a final adverse decision by BOP, he had failed to appeal the final decision. (Steven Jean-
Pierre v. Federal Bureau of Prisons, Civil Action No. 12-00078 (ESH), U.S. District Court for the District of
Columbia, July 30)



ACCESS

REPORTS

A federal court in California has rejected the Justice Department’s request to stay a FOIA suit brought by
the First Amendment Coalition for the legal analysis contained in a memo by the Office of Legal Counsel
pertaining to the government’s ability to take lethal action against terrorists abroad who are U.S. citizens. The
agency argued the disclosure of the memo was already being litigated in two cases in the Southern District of
New York—one brought by the New York Times and the other by the ACLU. DOJ argued that separate
conflicting decisions could compromise its ability to protect privileged information. But the court noted that
“the government, however, does not explain how multiple FOIA cases ‘unnecessarily compromise’ its ‘ability
to protected privileged information. The only way that these proceedings will compromise the government’s
ability to withhold information is if a court determines that the information is not subject to a FOIA
exemption, in which case the government does not have a legitimate interest in withholding it from public
disclosure.” Relying on the Supreme Court’s ruling in Taylor v. Sturgell, 553 U.S. 880 (2008), in which the
Court found that res judicata did not prevent a requester that was not a party to the original suit from litigating
over the same document in a subsequent suit, the court pointed out that “the Supreme Court has clearly stated
that ‘conflicting decisions,” such as those described by the government, are acceptable in FOIA cases.” The
court explained that “because DOIJ has already filed a summary judgment motion in the SDNY cases. . .it
should not be difficult for DOJ to file a cross-motion for summary judgment here.” However, the court said it
would stay ruling on the case until the Southern District ruled. The court observed that “if the SDNY orders
disclosure of the memorandum, this case may be rendered moot. However, as DOJ acknowledges, if the
SDNY declines to require disclosure of the memorandum, this Court will be required to address separately the
merits of this suit.” (First Amendment Coalition v. U.S. Department of Justice, Civil Action No. 12-1013 CW,

U.S. District Court for the Northern District of California, July 24)

REPORTS
1624 Dogwood Lane, Lynchburg, VA 24503 (434) 384-5334 Fax (434) 384-8272

Please enter our order for Access Reports Newsletter and/or Reference File, the two-volume, loose-leaf
Reference Service. It will help us stay on top of developments in FOI and privacy. We may cancel for
any reason and receive a refund for the unmailed issues.

o Billme

o Access Reports Newsletter for $400 0  Check Enclosed for $

o Access Reports Reference File for $500

o Newsletter and Reference File for $600
Credit Card

Master Card / Visa / American Express

Card # - - - Expiration Date (MM/YY): /
Card Holder: Phone # ( ) -
Name: Phone#: ( ) -
Organization: Fax#: ( ) -
Street Address: email:

City: State: Zip Code:




	A Journal of News & Developments, Opinion & Analysis 
	In this Issue 
	WikiLeaks Disclosures Not Official Acknowledgement 
	Views from the States… 
	Colorado 
	Florida 
	Iowa
	Kentucky 
	New Jersey 
	Pennsylvania 

	The Federal Courts… 


	Access Reports Newsletter for $350: Off
	Access Reports Reference File for $450: Off
	Newsletter and Reference File for $575: Off
	Bill me: Off
	Check Enclosed for $: Off
	Check Enclosed for $_1: 
	Card: 
	Card_1: 
	Card_2: 
	Card_3: 
	Card Holder: 
	Expiration Date_af_date: 
	Expiration Date_1_af_date: 
	Phone: 
	Phone_1: 
	Phone_2: 
	Name: 
	Organization: 
	Street Address: 
	City: 
	State: 
	Phone_3: 
	Phone_4: 
	Phone_5: 
	Fax: 
	Fax_1: 
	Fax_2: 
	email: 
	Zip Code: 


